Din första track day

Här kan du läsa nyttig information inför din första Track Day med oss!

Äventyret börjar nu – en fartfylld och spännande upplevelse som både kittlar nerverna och ger en rejäl adrenalinkick. Vi garanterar en lärorik dag fylld med nya insikter, oförglömliga ögonblick och härlig gemenskap.


På SpeedSkills har vi själva varit där du är nu, och vi vet precis hur det känns. Därför ser vi till att du får den bästa möjliga starten. Har du frågor? Hör av dig till oss eller vårt team på plats – vi finns här för dig!

Bild på mig och min vän Mattias på vår första Track Day

2016 på Mantorp med Backlund Track Days.

Förberedelser Inför Din Track Day – Gör Dig Redo!

En lyckad Track Day börjar med rätt förberedelser. Här är allt du behöver ha koll på för en smidig och rolig dag på banan!


📌 Läs igenom informationen, Din första track day.
All viktig info finns på vår hemsida – ta dig tid att gå igenom den. Några dagar innan eventet får du dessutom ett informationsmejl med exakta tider och detaljer.

.

📌 Skapa en checklista/packlista.
Perfekt att använda inför alla dina framtida Track Days – vi vet att det blir fler!


📌 Gå igenom din utrustning & motorcykel.
Se till att allt är i toppskick, så att du kan fokusera på körningen när du kommer fram.


📌 Packa en kraschbag.
Se tips nedan på vad den bör innehålla. Förhoppningsvis behöver du aldrig använda den – men den bör alltid vara med!


📌 Glöm inte vätska!
Ta med en vattenflaska och vätskeersättning – du kommer att behöva det under dagen.


Med rätt förberedelser maxar du din upplevelse på banan – vi ses där! 

Inskrivning & Förarmöte – Din start på dagen

Inskrivning 
Vi kickstartar dagen i en av banans depåboxar där du checkar in och får all viktig information inför din Track Day.


Obligatoriskt Förarmöte
Här går vi igenom dagens upplägg, säkerhetsrutiner och flaggsignaler – allt du behöver för en trygg och maxad upplevelse på banan. 

Nu är det dags att ladda upp och göra dig redo för en grym dag på banan! 

Säkerhetskontroll – För en Trygg & Maxad Upplevelse!

Innan du ger dig ut på banan ser vi till att både din motorcykel och utrustning är i toppskick – allt för din säkerhet och körglädje!


Motorcykelcheck – Är din hoj redo?

Vi granskar allt som påverkar säkerheten:
✅ Bromsar – full funktion & respons
✅ Däck – rätt skick & slitage
✅ Läckage – inga oväntade överraskningar
✅ Drev & kedja – korrekt spänning & slitage
✅ Allmän fastsättning – inget får lossna i höga farter


Rätt utrustning:
MC-anpassad utrusning såsom hjälm, ryggskydd, skinnställ, stövlar och hanskar.

Gärna airbag. Goretex-kläder är endast tillåtet i lugn grupp.


Säkerheten är för att du ska kunna fokusera 100 % på det roliga – att köra! 

Körning & Tidsschema – Maxad Körtid för Dig!

Körning från kl. 09.00 till stängning  (16.00–17.00, beroende på bana).
Vi kör efter ett fast rullande schema hela dagen – inga onödiga stopp, bara ren körtid!

Du bestämmer själv när du tar din lunchpaus. 

Maximera din tid på banan!

Första Körpasset – Lugnt & Tryggt med Mastervarv

För dig i den lugna gruppen startar vi med ett s.k. mastervarv. Våra instruktörer leder första varvet på passet och visar banans infart och utfart, så att du får en trygg och säker start.


Håll koll på signaler! Instruktören visar var handtecken ska göras innan vi svänger in mot depån – en viktig del av säker körning.

Instruktörsgenomgångar – Finjustera Din körning!

Direkt efter varje körpass samlas din grupp vid angiven plats för en genomgång med våra instruktörer. Under förmiddagen djupdyker vi i körteknik! 

Personlig feedback & värdefulla tips – få insikter om din körning och konkreta råd inför nästa pass.
Varje genomgång fokuserar på specifika tekniker – allt för att ge dig verktygen att köra snabbare, säkrare och mer kontrollerat!

Maxa din upplevelse genom att lyssna, fråga och ta med dig lärdomarna ut på banan! 


Ljudnivå – Viktigt att veta!

Strikta ljudkrav på svenska banor – tuffare än på vanliga vägar!

Automatiska ljudmätningar sker löpande, och den tillåtna nivån varierar beroende på bana, men ligger oftast på max 95 dB i förbifart.


Viktigt för dig med eftermarknadssystem:
Byt helst till originalavgassystem.
Om det inte går – montera dB-killers.
Motorcyklar med effektsystem utan dB-killers släpps inte ut på banan.


Om du överskrider ljudnivån:
Första gången – tillsägelse & chans att åtgärda.
Andra gången – du får tyvärr avbryta körningen, utan återbetalning.

Detta gäller alla fartgrupper på alla svenska banor. Säkerställ att din MC klarar ljudkraven – så kan du njuta av en problemfri dag på banan! 

Vid en eventuell krasch eller omkullkörning – Säkerhet först!

Olyckor kan tyvärr ske, både i höga och låga farter. Skaderisken på bana är dock betydligt lägre än ute i trafiken. För din trygghet hyr vi alltid in ambulans med erfaren och utbildad personal. Vi samarbetar sedan länge med TM:s ambulans för att säkerställa bästa möjliga säkerhet.


Vår säkerhetsberedskap:
✔️ Ambulans & utbildad personal på plats under hela dagen.
✔️ Vår personal genomgår HLR & säker hjälmavtagning.
✔️ Regelbundna säkerhetsgenomgångar med ambulanspersonalen.


Om en olycka inträffar på banan:
✔️ Endast vår personal stannar vid olycksplatsen – även om det är din vän.
✔️ Följ flaggvakternas instruktioner och håll fokus på din körning.

Röd flagga = kör in i depån enligt rutin. Passet kan kan eventuellt återupptas, kolla vid utsläppet.

✔️Den som kört omkull måste få godkänt av ambulanspersonalen för att få fortsätta köra. Motorcykeln och skyddsytrustningen säkerhetskontrolleras även på nytt. 

Vi gör allt för att din Track Day ska vara så säker och rolig som möjligt! 

Depåområdet – Viktiga regler för Säkerhet & Smidighet

När du inte är ute på banan vistas du i depåområdet, som är uppdelat i olika zoner med specifika regler. Här är allt du behöver veta:


Stora depåområdet

Beskrivning: Större asfalterad yta med parkerade ekipage som bilar, husvagnar, husbilar, racebussar och tält mm.
Hastighetsgräns: Max gångfart (ca 7 km/h).
Var försiktig! Barn leker, springer och cyklar i området.


Området framför depåboxarna

Enkelriktad trafik – du får aldrig köra mot trafiken!
Hastighetsgräns: Max 7 km/h.
Endast motorcyklar på väg in och ut på banan får köras här – inga cyklar, sparkcyklar eller andra fordon är tillåtna, inga barn och hundar får vistas här.


Fast Lane – Området närmast banan

Markeras oftast med en bred röd linje.
Absolut stoppförbud – varken personer eller motorcyklar får stanna här.
Hastighetsgräns: Max 50 km/h.
Måste hållas fri för ambulans vid utryckning.


Depåboxar

Vill man hyra en boxplats så går det oftast bra, de flesta banor har boxplatser. Det är inget man måste ha men detvkan vara skönt att stå under tak - både regniga och varma soliga dagar.

Kraschbag – Din Trygghet om Olyckan Är Framme

En kraschbag är en liten väska med det viktigaste du kan behöva om du skulle behöva åka iväg med ambulans. Se till att den är lättillgänglig och tydligt märkt!


Förslag att packa ner:
✔️ Kläder, skor & hygienartiklar (gärna mjuka och ej åtsittande kläder)
✔️ Energi (bars, dryck eller godis)
✔️ Pengar, eller kort
✔️ Mobiltelefon & laddare
✔️ Kontaktuppgifter till närmsta anhörig


Viktigt!

Märk väskan med ditt namn, personnummer och telefonnummer.


Tips för smidig hantering:
Placera den synligt – häng upp den vid din depåplats.
Prata med din depågranne – informera var väskan och bilnycklar finns, så att andra kan hjälpa till att lasta och låsa in dina saker vid behov.


En liten förberedelse kan göra stor skillnad – packa din kraschbag innan du åker! 

Funktionärer vid Posteringar – Säkerhet längs Bansträckningen

Vid alla våra event finns posteringar utplacerade längs banan. Antalet posteringar beror på banans layout, men syftet är alltid detsamma – att säkerställa snabb och effektiv hantering av incidenter.


Funktionärernas ansvarsområden:

✅ Övervaka körningen och flagga vid incidenter.
✅ Kommunicera med huvudposteringen.
✅ Vara på plats vid en olycka för att säkra området.
✅ Vid behov, assistera med sanering av banan (t.ex. vid olje- eller vätskespill).


Funktionärerna är motorsportens osynliga hjältar – utan dem, ingen körning!

Grön 

Ok att köra.

Gul

Fara, hinder på banan,  iakttag försiktighet, Omkörning ej tillåten.

Röd

Passet är avbrutet på grund av olycka , hinder på banan,  iakttag försiktighet, Omkörning ej tillåten. 

Åk enligt rutin in i depån.

Målflagga

Körpasset är slut! Åk in i depån enligt vanlig rutin

Svart

Detta är en så kallad kontaktflagga d.v.s. utsäppet vill ha kontakt med dig. Om du får en sådan flagga pekad på dig så gör ingenting annat än notera att de vill prata med dig. Vid nästkommande tillfälle åk in i depån och uppsök utsläppet och ta reda på vad de vill. Det kan vara något du har glömt.

Våra Fartgrupper

Anmäl dig till rätt grupp baserat på din erfarenhet och ditt tempo.

Sköldpadda 

✔️ För dig som är ny på banan eller vill köra i lugnt tempo.
✔️ Instruktörer finns tillgängliga hela dagen.
✔️ Endast besiktigade och registrerade motorcyklar är tillåtna.


Elefant
✔️ Har kört bana tidigare och vill ta nästa steg.
✔️ För dig som vill utvecklas med instruktör.


Giraff
✔️ Har varit på flera bandagar och har ett stabilt grundtempo.
✔️ Fokuserar på att utvecklas vidare och bli mer konsekvent.


Känguru
✔️ Har mycket erfarenhet av bankörning och kör i ett snabbt tempo.
✔️ Är förutsägbar på banan, känner sina broms- och svängpunkter väl.


Gepard (Avancerade förare)
✔️ För dig som kör på tävlingsnivå eller nära race-tempo.
✔️ Mycket högt tempo med rutinerade förare.


Avbokning & Reklamation

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns ingen ångerrätt för biljetter till evenemang.

Men vi erbjuder ångerrätt vid sjukdom eller skada, läkarintyg krävs, fram till en månad innan evenemanget, fram till fjorton dagar innan evenemanget erbjuder vi 50% vid sjukdom eller skada. 


Om du inte kan delta
Om du blir förhindrad att delta på grund av sjukdom eller skada, kontakta oss så kan vi så gör vi allt för att hjälpa dig att komma i kontakt med andra intresserade köpare.


Personliga biljetter & överlåtelse
Din biljett är personlig och får inte säljas eller överlåtas utan vårt samtycke. Detta är en säkerhetsåtgärd för att förhindra bedrägerier och missbruk.


Ingen återbetalning vid reducerad körtid
Om körtiden vid evenemanget reduceras t.ex. på grund av personskada, försämrade banförhållanden (t.ex. minskad friktion) eller dåligt väder, sker ingen återbetalning av deltagaravgiften.


Vårt mål är att ge dig den bästa upplevelsen, men vi ber dig att ha förståelse för att vissa faktorer ligger utanför vår kontroll.